Χρηματιστήριο: Οι δέκα μετοχές με Ρ/Ε που βγάζει... μάτι
Σήμα για αγορές θεωρείται το μονοψήφιο Ρ/Ε, αλλά με μια βασική προϋπόθεση. Ποιοι τίτλοι ξεχωρίζουν και γιατί. Πού διαμορφώνονται οι δείκτες για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.
Αρκετές μετοχές εισηγμένων εταιρειών αναμένεται πως θα διαπραγματεύονται με μονοψήφιο δείκτη P/E όταν ανακοινωθούν τα ετήσια αποτελέσματά τους για το 2023 και ζητούμενο για αυτούς τους ομίλους αποτελεί το αν θα μπορέσουν να διατηρήσουν τις περυσινές κερδοφορίες τους -ή και ενδεχομένως να τις διευρύνουν- μέσα στα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με χρηματιστηριακούς αναλυτές, η ύπαρξη μονοψήφιων P/E και μάλιστα σε μια περίοδο όπου το ύψος των επιτοκίων αναμένεται να ακολουθήσει πτωτική πορεία κατά την επόμενη τριετία, αποτελεί πρώτης τάξεως σήμα για αγορές, υπό την προϋπόθεση πως οι συγκεκριμένες εταιρείες δεν θα δουν κατά τα επόμενα χρόνια δραστική υποχώρηση στα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Γεγονός είναι ότι αρκετές από τις εισηγμένες εταιρείες με τα μονοψήφια P/E θα εμφανίσουν εξαιρετικά αποτελέσματα για τη χρήση 2023, με άλλους (τους πλέον απαισιόδοξους) να θεωρούν ότι είναι ουρανοκατέβατα και θα αποκλιμακωθούν στη συνέχεια και άλλους να πιστεύουν ότι σε γενικές γραμμές είναι διατηρήσιμα, ή και πως θα μπορούσαν να αυξηθούν περαιτέρω. Το μόνο βέβαιο πάντως είναι πως κάθε εταιρεία αποτελεί διαφορετική περίπτωση και πως θα πρέπει να εξετάζεται ξεχωριστά.
Δέκα ενδεικτικές περιπτώσεις
Οι συστημικές τράπεζες για παράδειγμα τελούν υπό διαπραγμάτευση με έντονα μονοψήφιο P/E, με βάση τα αποτελέσματα του 2023, καθώς ακόμη και αν υπολογιστούν μόνο τα κέρδη των πρώτων εννέα μηνών του έτους έχουμε P/E γύρω στο 8,2 για την Alpha Bank, κοντά στο 6 για την Πειραιώς, περίπου 7,2 για τη Eurobank και κοντά στο 8,2 για την Εθνική.
Βέβαια, τα πρωτόγνωρα υψηλά καθαρά επιτοκιακά περιθώρια που πέτυχαν πέρυσι οι τράπεζες θα αποκλιμακωθούν στον βαθμό που η ΕΚΤ αρχίσει να ψαλιδίζει τα δικά της επιτόκια, πλην όμως οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι οι όποιες επιπτώσεις από τη μείωση των επιτοκίων:
α) θα αρχίσουν να προκύπτουν από το δεύτερο μισό της φετινής χρονιάς και
β) θα αντισταθμιστούν σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση των χορηγήσεων, αλλά και τη μείωση του δικού τους κόστους χρήματος (πτώση επιτοκίων στις καταθέσεις και στα ομόλογα που εκδίδουν).
Οι δύο όμιλοι διυλιστηρίων ευνοήθηκαν πέρυσι από τα πολύ υψηλά περιθώρια διύλισης. Έτσι, με βάση τις τρέχουσες αποτιμήσεις και τα καθαρά κέρδη μόνο των πρώτων εννέα μηνών του 2023 προκύπτουν δείκτες P/E κοντά στο 5,1 για τη Hellenic Energy και 4,2 για τη Motor Oil. Η φετινή χρονιά ξεκίνησε με κάπως μειωμένα περιθώρια διύλισης και θα μπορούσε ίσως κάποιος να προβλέψει μια ενδεχόμενη περαιτέρω αποκλιμάκωσή τους στο μέλλον.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν αναλυτές που θεωρούν ότι σε ένα περιβάλλον πράσινης μετάβασης δεν αναμένεται να γίνουν σημαντικές επενδύσεις στον κλάδο των διυλιστηρίων σε ευρωπαϊκό επίπεδο και έτσι η όποια υποχώρηση των περιθωρίων διύλισης δεν προβλέπεται να είναι μεγάλη.
Πέραν αυτού, η ολοένα και εντονότερη διείσδυση των δύο αυτών εισηγμένων ομίλων σε νέες δραστηριότητες (π.χ. ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, φυσικό αέριο, εμπορία) θα ανακτήσει τουλάχιστον ένα τμήμα των όποιων ενδεχόμενων απωλειών.
Η τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν έκανε πέρυσι τη μεγάλη έκπληξη σημειώνοντας κέρδη που προσέγγισαν την επίδοση που προέβλεπε το business plan της εισηγμένης για το έτος 2026 (Ρ/Ε 9,9 με βάση τα κέρδη μόνο του πρώτου εννεαμήνου). Η ισχυρή διεθνής ζήτηση, σε συνδυασμό με τις αυξημένες τιμές πώλησης, τις χαμηλότερες ενεργειακές τιμές και τις εξοικονομήσεις κόστους λόγω των επενδύσεων που υλοποιούνται οδήγησαν στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο όμιλος θα μπορέσει μέσα στη φετινή χρονιά είτε να διατηρήσει είτε και να αυξήσει περαιτέρω, ως ένα βαθμό, την περυσινή του κερδοφορία, εκτιμώντας λίγο-πολύ μια σταθερότητα επιδόσεων για τη συνέχεια.
Η Αεροπορία Αιγαίου μετά από μια εξαιρετική περυσινή χρονιά (βλέπε ιστορικό ρεκόρ εισερχόμενου τουρισμού, σε συνδυασμό με μια αποκλιμάκωση στο κόστος των καυσίμων) εκτιμάται από τη Χρυσοχοΐδης ΑΧΕΠΕΥ ότι ανέβασε τα καθαρά κέρδη της στα 127 εκατ. ευρώ (P/E 9). Σύμφωνα με την ίδια χρηματιστηριακή εταιρεία, η Αεροπορία Αιγαίου κατά την επόμενη διετία θα καταφέρει να αυξήσει περαιτέρω την κερδοφορία της (όλοι πάντως γνωρίζουν τους αστάθμητους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον τουρισμό μιας χώρας).
Η Π. Πετρόπουλος σημείωσε πέρυσι νέο ιστορικό ρεκόρ οικονομικών επιδόσεων και όλα δείχνουν ότι η μετοχή διαπραγματεύεται με μονοψήφιο P/E (στο 11,1 χωρίς να περιλαμβάνονται τα κέρδη του τελευταίου τριμήνου). Δεν φαίνεται να υπήρξαν ουρανοκατέβατα κέρδη το 2023 και δεν μπορούν να γίνουν ασφαλείς προβλέψεις για τη φετινή πορεία της εισηγμένης, ωστόσο η εταιρεία υλοποιεί ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα για την πράσινη μετάβασή της.
Η βιομηχανία πλαστικών Flexopack διαπραγματεύεται με δείκτη P/E 12,2 με βάση τα καθαρά κέρδη μόνο του πρώτου μισού (εξαμήνου) του 2023. Πρόκειται για μια εξωστρεφή βιομηχανία με παραγωγικές δραστηριότητες σε τρεις χώρες και πολύ ισχυρή ρευστότητα. Ωστόσο, η μετοχή χαρακτηρίζεται από περιορισμένη διασπορά και εμπορευσιμότητα.