«Στο περίμενε» η ανάπτυξη της Ελληνικής Κεφαλαιαγοράς
Από το 2019 έχουν ξεκινήσει οι συζητήσεις, ενώ η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων εξέδωσε το πόρισμά της εδώ και πέντε μήνες. Τίποτα ωστόσο δεν μοιάζει να κινείται. Το «μενού» των προτάσεων που υποβλήθηκε στην κυβέρνηση.
Ευρύτατες και πολυεπίπεδες θεσμικές-φορολογικές παρεμβάσεις περιλαμβάνει το μενού των προτάσεων της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη στρατηγική ανάπτυξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς που συστήθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών και τώρα το… μπαλάκι των εξελίξεων έχει περάσει στα χέρια της κυβέρνησης.
Ειδικότερα, κανείς δεν μπορεί να προσβλέψει το αν, πότε και σε ποιο βαθμό οι συγκεκριμένες προτάσεις θα υιοθετηθούν στην πράξη, ιδίως όταν μέχρι σήμερα:
- Πρώτον, έχουν ήδη περάσει πέντε μήνες από την ημερομηνία υποβολής των σχετικών προτάσεων της Επιτροπής (Νοέμβριος 2020) και
- δεύτερον, βρίσκεται σε εξέλιξη (είχε προκηρυχθεί προ μηνών σχετικός διαγωνισμός που χρηματοδοτείτο από κοινοτικά κονδύλια και ενδεχομένως να καταλήξει σε αποτέλεσμα μέσα στον τρέχοντα μήνα) η διαδικασία πρόσληψης συμβούλου, ο οποίος θα μελετήσει το θέμα της διαμόρφωσης στρατηγικής για την ανάπτυξη της εγχώριας κεφαλαιαγοράς και θα προχωρήσει σε σχετικές προτάσεις.
Με άλλα λόγια, δύσκολα θα έχουμε κυβερνητικές αποφάσεις μέσα στο 2021 (από το επόμενο έτος και… βλέπουμε), καθώς θα θεωρείτο παράδοξο πρώτα να ανακοινωθεί η στρατηγική της χώρας και στη συνέχεια να ληφθεί το πόρισμα του συμβούλου στον οποίον η ίδια χώρα ανέθεσε τη σχετική μελέτη.
«Το πρόβλημα έγκειται στο ότι ξεκινήσαμε να συζητάμε από τα τέλη του 2019 και ακόμη δεν γνωρίζουμε προς τα πού θα βαδίσουμε. Αρχίσαμε πριν από 17 μήνες από τον φιλόδοξο στόχο για rebranding του ελληνικού χρηματιστηρίου και ακόμη βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο, χωρίς να έχουμε ένα χρονικό ορίζοντα για το τι μέλλει γενέσθαι», δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός παράγοντας της αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και συμμετείχαν σε αυτήν εκπρόσωποι όλων των φορέων της κεφαλαιαγοράς, κατέληξε σε μια σειρά προτάσεων, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται:
- Προκειμένου να αυξηθεί η ζήτηση για επενδύσεις, να υπάρξουν φορολογικά κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα που θα επενδύουν μακροπρόθεσμα, μέσα από την ίδρυση ειδικών Αποταμιευτικών-Επενδυτικών Λογαριασμών.
- Να προχωρήσουν οι σχεδιαζόμενες ιδιωτικοποιήσεις-αποκρατικοποιήσεις μέσω του ΧΑ (π.χ. ΔΕΔΔΗΕ, λιμάνια, Αεροδρόμιο Αθηνών), όπως επίσης και να εξεταστεί το ενδεχόμενο έκδοσης προμετόχων ή ομολόγων εταιρειών του δημοσίου.
- Με στόχο την είσοδο μεγάλων εταιρειών στο ΧΑ, να θεσπιστούν κίνητρα για την εισαγωγή τους, κατάργηση ή έστω μείωση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων, συρρίκνωση του κόστους και του χρόνου εισαγωγής των επιχειρήσεων, κίνητρα σε εισηγμένες που υιοθετούν τις αρχές του integrated reporting, κίνητρα για διεύρυνση της μετοχικής διασποράς, κ.λπ.
- Αποσκοπώντας στην προσέλκυση μικρομεσαίων εταιρειών στο ΧΑ, μείωση φορολογικού συντελεστή κατά 50% για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αποκλιμάκωση φόρου μερισμάτων στις εισηγμένες εταιρείες, επιδότηση-μείωση εξόδων εισαγωγής, φορολογικά κίνητρα για μερική πληρωμή εργαζομένων μέσω stock options, μέτρα στήριξης των εταιρειών για πρόσληψη συμβούλων και σχετική προετοιμασία εισαγωγής, συντονισμένες ενημερωτικές δράσεις φορέων, συνεργασίες με πανεπιστήμια και άλλα ιδρύματα, κ.λπ.
- Δημιουργία Επενδυτικών Κεφαλαίων (Listed Funds) με κοινοτικά και ιδιωτικά κεφάλαια που θα εισάγονται στο ΧΑ και θα επενδύουν σε επιλέξιμες εταιρείες (με συνεπένδυση ευρωπαϊκών κονδυλίων ή/και συμμετοχή του ΤΑΝΕΟ, Equifund κ.λπ. και ιδιωτών επενδυτών, τα οποία, μέσω της εισαγωγής τους στο χρηματιστήριο, θα αποκτούν διεθνή αναγνωρισιμότητα και θα δύνανται να αντλούν συνεχώς περαιτέρω κεφάλαια από τη χρηματιστηριακή αγορά μέσω διαφανούς, ταχείας, διαδικασίας σε ένα κανονιστικό περιβάλλον πλήρως εναρμονισμένο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Επιπροσθέτως, τα κεφάλαια μπορούν να δίνουν σημαντική έμφαση στην καινοτομία και να προσελκύσουν το ενδιαφέρον διεθνών επαγγελματιών επενδυτών, συμβάλλοντας στο κλείσιμο του χρηματοδοτικού κενού που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες ελληνικές εταιρίες λόγω του μικρού μεγέθους τους).
- Σε ό,τι αφορά την αγορά των ομολόγων, να διερευνηθεί η δομή μιας πλατφόρμας που θα κινητοποιούσε την ενεργοποίηση της δευτερογενούς αγοράς κρατικών ελληνικών ομολόγων στο ΧΑ, ενώ για την περαιτέρω ανάπτυξη των εταιρικών ομολόγων, κατάργηση του φόρου τοκομεριδίων, επιδότηση-μείωση εξόδων εισαγωγών κυρίως για τις μικρομεσαίες εταιρείες.
- Με στόχο να αυξηθεί το μέγεθος των θεσμικών χαρτοφυλακίων, μείωση ή κατάργηση του φορολογικού συντελεστή στα ETFs, δημιουργία μικρών ΟΣΕΚΑ που επενδύουν σε ομόλογα και μετοχές «πράσινων» εταιρειών, δημιουργία ΟΣΕΚΑ, ΑΚΕΣ, ΕΚΕΣ, ΟΕΕ με συνεισφορά ευρωπαϊκών κονδυλίων ή/και συμμετοχή των ΤΑΝΕΟ, Equifund και άλλων φορέων.
Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως οι προαναφερθείσες προτάσεις είναι ρεαλιστικές, ενώ παράλληλα έχουν περιορισμένο δημοσιονομικό κόστος, το οποίο θα υπερκαλυφθεί με άνεση, μέσα από την ανάπτυξη που θα επιφέρουν στην ελληνική οικονομία.