Με τον… αραμπά οι αλλαγές για Κεφαλαιαγορά και Συνεγγυητικό
Αν και οι δύο Επιτροπές που ανέλαβαν να συντάξουν σημαντικά πορίσματα για την εγχώρια κεφαλαιαγορά έχουν ήδη καταθέσει τα πορίσματά τους, κανείς δεν γνωρίζει το αν, το πότε και το ποιες τελικά θεσμικές αλλαγές θα υλοποιηθούν στην πράξη.
Ήταν στα τέλη του 2019, όταν ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός είχε μιλήσει για την ανάγκη ενός «rebranding» του ελληνικού χρηματιστηρίου, συστήνοντας παράλληλα Επιτροπή από παράγοντες του Υπουργείου και φορείς της αγοράς, με στόχο την υποβολή προτάσεων για την ουσιαστική ανάπτυξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς.
Η Επιτροπή, παρά την πανδημία, εργάστηκε εντατικά επί σειρά μηνών και υπέβαλε το πόρισμά της στο Υπουργείο Οικονομικών μέσα στο 2020, πλην όμως από τότε (έχουν ήδη περάσει έξι μήνες) η αγορά βρίσκεται… στο περίμενε.
Παράλληλα όμως, έγινε και διαγωνισμός, προκειμένου (με κοινοτικά κονδύλια) να προσληφθεί συμβουλευτικός οίκος ο οποίος θα εκπονήσει μελέτη με το ίδιο αντικείμενο (τη στρατηγική ανάπτυξης της ελληνικής κεφαλαιαγοράς) και μέχρι σήμερα είναι αμφίβολο αν τελικά έχει ολοκληρωθεί η ανάθεση του συγκεκριμένου διαγωνισμού.
Οπότε, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, πρώτα θα πρέπει να προσληφθεί ο σύμβουλος, μετά να εκπονήσει τη μελέτη που του ανατέθηκε, στη συνέχεια το Υπουργείο Οικονομικών να αξιολογήσει όλες τις προτάσεις, ύστερα να καταλήξει σε σχέδιο νόμου που θα βγει προς διαβούλευση, ύστερα…
Οι ίδιοι κύκλοι, μιλώντας στο Euro2day.gr, εξέφρασαν τον έντονο σκεπτικισμό τους, φοβούμενοι πως μέχρις ότου να ολοκληρωθεί η προαναφερθείσα διαδικασία, θα έχουν προλάβει να διεξαχθούν βουλευτικές εκλογές, οπότε… το όποιο μεταρρυθμιστικό μπαλάκι θα πεταχτεί στην επόμενη κυβέρνηση, όποια κι αν είναι αυτή. «Το κακό ωστόσο είναι πως δεν έχουμε την πολυτέλεια χρόνου να περιμένουμε, καθώς η κεφαλαιαγορά αποτελεί ουσιαστικό μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.
Συστήθηκε όμως από την κυβέρνηση και άλλη Επιτροπή, η οποία είχε ως αντικείμενο τον εκσυγχρονισμό-αναβάθμιση της λειτουργίας του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου, με το προεδρείο της Επιτροπής να έχει να αντιμετωπίσει -πολλές φορές- και τις αντιδιαμετρικές θέσεις που υπήρχαν μεταξύ των φορέων της αγοράς.
Η ουσία είναι ότι μετά από πολλούς μήνες κοπιαστικής προετοιμασίας, εισηγήσεων, αντεγκλήσεων και δημιουργικών προτάσεων, συντάχθηκε πόρισμα (σχέδιο νόμου) που η Επιτροπή εισηγήθηκε στο Υπουργείο και τώρα -όπως και στην περίπτωση του προηγούμενου ζητήματος- βρισκόμαστε «στο περίμενε»: Πρώτα να αποφασίσει το Υπουργείο, μετά να θέσει το θέμα σε δημόσια διαβούλευση, ύστερα να κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, στη συνέχεια να ψηφιστεί και αργότερα να εκδοθεί μία τουλάχιστον σημαντική υπουργική απόφαση (πιθανόν να απαιτούνται και άλλες), αυτή που αφορά τις καταβολές των εισφορών των μελών στο Συνεγγυητικό.
Κανείς φυσικά δεν μπορεί να προβλέψει το αν και πότε θα δούμε να εφαρμόζεται στην πράξη το νέο θεσμικό πλαίσιο -όποιο κι είναι αυτό- για το Συνεγγυητικό, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν πως «δεν αναμένουμε ότι το νέο πλαίσιο θα ψηφιστεί μέχρι τον προσεχή Δεκέμβριο. Από του χρόνου και βλέπουμε»…
Και όσο για το ουσιαστικό περιεχόμενο των προτάσεων της Επιτροπής, μη φανταστείτε ότι πρόκειται για κάτι το «ριζοσπαστικό», αφού η πλειοψηφία των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνεγγυητικού θα εξακολουθήσει να εκλέγεται από την αγορά (υπήρχαν πολλές διαφορετικές απόψεις επί του θέματος), ενώ το θέμα των εισφορών που θα καταβάλουν τα μέλη παραπέμπεται στον αρμόδιο υπουργό.