Ποιες εισηγμένες ωφελούνται από την άνοδο του τουρισμού
Οι δεκαπέντε εταιρείες που παρακολουθούν στενά την πορεία της τουριστικής δραστηριότητας και έχουν κάθε λόγο να είναι ικανοποιημένες από την ανοδική κίνηση του κλάδου, τόσο το καλοκαίρι όσο και μέσα στο φθινόπωρο.
Με έντονο ενδιαφέρον παρακολουθούν πολλές εισηγμένες την πορεία της τουριστικής κίνησης το φετινό φθινόπωρο, όχι μόνο λόγω της σημασίας που έχει ο κλάδος για τη διαμόρφωση του ελληνικού ΑΕΠ αλλά και εξαιτίας του ότι σημαντικό τμήμα των δικών τους οικονομικών επιδόσεων θα επηρεαστεί από τη συγκεκριμένη εξέλιξη.
Είναι γνωστό ότι μετά τη μεγάλη υποχώρηση στην οποία υποχρεώθηκε το 2020 ο κλάδος λόγω της πανδημίας, η φετινή τουριστική χρονιά εξελίχθηκε πολύ καλύτερα σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες, με την πορεία του Αυγούστου να μην απέχει πολύ από την αντίστοιχη του (ιστορικά υψηλού) 2019, ενώ πολύ ικανοποιητικές ήταν οι πληρότητες τον Σεπτέμβριο, με πολλούς να εκτιμούν ότι αξιοσημείωτη κίνηση θα υπάρξει και μέσα στον Οκτώβριο.
Έτσι, μετά τα οικονομικά πλήγματα που δέχτηκαν οι συγκεκριμένες εταιρείες από την άνοιξη του 2020 έως και τον φετινό Μάιο, τώρα ελπίζουν ότι ο κλάδος θα μπει σε φάση κανονικότητας και πολλές εξ αυτών αισιοδοξούν πως από το 2022 θα μπορούσαν να στοχεύσουν σε επίπεδα παρόμοια με τα αντίστοιχα του 2019.
Αναμφίβολα, από την αυξημένη πορεία του εισερχόμενου τουρισμού θα ευνοηθεί, άμεσα ή έμμεσα, το σύνολο της οικονομίας και των επιχειρηματικών κλάδων, πλην όμως υπάρχουν ορισμένες εισηγμένες εταιρείες που επηρεάζονται περισσότερο από τις υπόλοιπες από μια τέτοια εξέλιξη.
Προφανώς σε αυτές εντάσσονται η Αεροπορία Αιγαίου, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες Attica Group και ANEK, η Κυριακούλης Μεσογειακές Κρουαζιέρες (ενοικιάσεις σαφώς αναψυχής και διαχείριση μαρίνων) και ο ξενοδοχειακός όμιλος Λάμψα.
Υπάρχουν όμως και εισηγμένες εταιρείες άλλων κλάδων που επηρεάζονται σημαντικά από την εξέλιξη της τουριστικής δραστηριότητας.
Για παράδειγμα, ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των εργασιών των Autohellas και Μοτοδυναμικής αφορούν τη δραστηριότητα του Rent A Car, αντιπροσωπεύοντας αντίστοιχα τις Hertz και Sixt.
H Centric διαθέτει -μεταξύ άλλων- ξενοδοχειακή μονάδα στη Μύκονο, ενώ τμήμα των υπηρεσιών εν πλω ψυχαγωγίας που προσφέρει, αφορά συνεργασίες με πλοία που εκτελούν δρομολόγια στην Αδριατική Θάλασσα.
Η εισηγμένη Δάιος πέρα από τη δραστηριοποίηση στον κλάδο των πλαστικών, διαθέτει δύο ξενοδοχεία, ένα στη Θεσσαλονίκη και ένα δεύτερο στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης.
Η Moda Bagno εκτός από την ενασχόλησή της με τα έπιπλα κουζίνας, μπάνιου και σπιτιού, ένα σημαντικό τμήμα του κύκλου εργασιών της το αντλεί από το εστιατόριο Interni στην ιδιαίτερα τουριστική Μύκονο.
Στον ξενοδοχειακό κλάδο κατευθύνεται ένα σημαντικό τμήμα της παραγωγής της σαπωνοποιίας Παπουτσάνης και έτσι οι πωλήσεις της εισηγμένης εταιρείας επηρεάζονται από την πορεία της τουριστικής δραστηριότητας.
Η τουριστική δραστηριότητα επηρεάζει και τη ζήτηση για καύσιμα κίνησης, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους δύο ομίλους διυλιστηρίων της χώρας (Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil) και για τις εισηγμένες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών (Revoil, Ελινόιλ), με την τελευταία να διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο πρατηρίων σε νησιά και γενικότερα σε τουριστικούς προορισμούς.