Αντέχουν οι ελληνικές εξαγωγές, τα μηνύματα από τις εισηγμένες
Πώς επιδρά η αύξηση τιμών στους πελάτες και τους καταναλωτές του εξωτερικού. Γιατί συνεχίζουν να αγοράζουν, παρά τις επιπτώσεις που έχει επιφέρει στα πορτοφόλια τους ο υψηλός πληθωρισμός. Δύο παράγοντες προκαλούν προβληματισμό.
Κόντρα στην εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και την έντονη όξυνση των πληθωριστικών πιέσεων, ισχυρή εξακολουθεί να παραμένει μέχρι σήμερα η ζήτηση για τις ελληνικές εταιρείες στις αγορές του εξωτερικού, με κύρια ζητούμενα ωστόσο να παραμένουν τα περιθώρια κέρδους και οι προοπτικές των επόμενων μηνών.
Σύμφωνα με οικονομικό διευθυντή εισηγμένης εταιρείας, «το ευχάριστο είναι ότι μέχρι τώρα δεν έχει παρατηρηθεί κάμψη στη διεθνή ζήτηση, με τους πελάτες του εξωτερικού να αποδέχονται σε σημαντικό βαθμό τις αυξήσεις τιμών και τους καταναλωτές των ξένων χωρών να συνεχίζουν να αγοράζουν, παρά τις επιπτώσεις που έχει επιφέρει στα πορτοφόλια τους ο υψηλός πληθωρισμός.
Ωστόσο, υπάρχουν τουλάχιστον δύο παράγοντες που προκαλούν προβληματισμό:
- Ο πρώτος αφορά τη δυσκολία, ή έστω τη χρονική καθυστέρηση που υπάρχει προκειμένου να μετακυλισθούν στις τιμές οι αυξήσεις του κόστους, με αποτέλεσμα τα εταιρικά κέρδη, αφενός, να παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις από τρίμηνο σε τρίμηνο, αφετέρου, να είναι πολύ δύσκολο για τις διοικήσεις να προβλέψουν το πώς θα κινηθεί η κερδοφορία έως το τέλος του έτους.
- Ο δεύτερος παράγοντας σχετίζεται με το πόσο ακόμη χρονικό διάστημα μπορεί να συνεχίσει να αντέχει η διεθνής ζήτηση, στον βαθμό που τα κόστη σε ενέργεια, μεταφορές και πρώτες ύλες δεν αρχίσουν να αποκλιμακώνονται. Γιατί το μόνο βέβαιο είναι πως η διατήρηση των σημερινών συνθηκών δεν είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμη».
Για τη μέχρι τώρα διατήρηση της ισχυρής ζήτησης στο εξωτερικό μιλά η διοίκηση της ElvalHalcor, με την εισηγμένη να καταφέρνει σε γενικές γραμμές να περνάει στις τιμές πώλησης το αυξημένο ενεργειακό της κόστος.
Ο διευθύνων σύμβουλος των Πλαστικών Θράκης Δημήτρης Μαλάμος υποστηρίζει ότι η διεθνής ζήτηση παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα και μέχρι τώρα δεν εμφανίζει κάποια ανησυχητικά στοιχεία παρά τις κάποιες διακυμάνσεις που παρουσιάζει.
O Σπύρος Γκινοσάτης, Β’ αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Flexopack, δηλώνει ικανοποιημένος από την πορεία του όγκου των φετινών πωλήσεων του διεθνοποιημένου ομίλου, συμπληρώνοντας πως η εταιρεία του απευθύνεται στις εταιρείες τροφίμων, η ζήτηση των οποίων επηρεάζεται λιγότερο από άλλα προϊόντα σε περιόδους κρίσεων.
Η γνωστή τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν αναφέρεται στα φετινά τριμηνιαία αποτελέσματα για «δυναμικό ξεκίνημα» ενώ στο κομμάτι των περαιτέρω προοπτικών της σημειώνει: «Στις ΗΠΑ, σε ό,τι αφορά τον κλάδο των δομικών υλικών, ο τομέας των κατασκευών διατηρεί την ισχυρή δυναμική του, παρά τις μακροοικονομικές αβεβαιότητες. Η δραστηριότητα στην αγορά κατοικίας εξακολουθεί να ενισχύει τη ζήτηση.
Ο κλάδος των έργων υποδομής αναμένεται να ενισχύσει σταθερά τη ζήτηση από το 2023 κι έπειτα, καθώς θα αρχίσει πλέον να γίνεται αισθητή η τόνωση από τις μείζονος κλίμακας επενδύσεις σε υποδομές στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη, προς το παρόν, οι προοπτικές στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούμαστε παραμένουν θετικές. Στην Ελλάδα (η φετινή κατασκευαστική δραστηριότητα στην οποία διατηρείται μέχρι τώρα σε υψηλά επίπεδα), τα έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ αναμένεται να ενισχύσουν τη ζήτηση τα επόμενα χρόνια.
Οι δηλώσεις των εισηγμένων εταιρειών κινούνται παράλληλα με μια σειρά μακροοικονομικών στοιχείων, όπως π.χ. η αύξηση των ελληνικών εξαγωγών κατά το πρώτο φετινό δίμηνο (+24%, χωρίς τον συνυπολογισμό των πετρελαιοειδών), ή οι υψηλότερες πωλήσεις στο εξωτερικό κατά το πρώτο δίμηνο κατά 26% στα ενδύματα και κατά 35% στα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα (προφανώς ένα τμήμα αυτών οφείλεται στις αυξημένες τιμές πώλησης)».